Artikel Brabants Dagblad

6 april 2021

Geen zin om je bed te verschonen of af te wassen? Laat een medewerker van Van der Valk het doen!

VUGHT - Een deel van het personeel bij Van der Valk Hotel ’s-Hertogenbosch-Vught heeft het al geruime tijd (veel) te rustig. Gelukkig hebben de medewerkers nog méér in hun mars dan een biertje tappen of piepertjes serveren. Ook als huishoudelijke hulp of oppas zijn ze waarschijnlijk binnenkort inzetbaar. De klant moet hiervoor wel een abonnement afsluiten.

„Hoe heerlijk is het om thuis te slapen tussen schone en gladgestreken hotellakens”, begint Elfi van der Valk, de schoondochter van Toos en wijlen Gerrit van der Valk. Ze is directeur van Van der Valk Care dat gevestigd is in Tiel. Met Care At Home probeert de hotelketen twee gaten tegelijk te dichten.
„Door corona is de eenzaamheid toegenomen, met name bij kwetsbare ouderen. Mede om mantelzorgers te ontlasten gaan we huishoudelijke hulp aanbieden aan iedereen die geïnteresseerd is. Behalve het verschonen van linnengoed en handdoeken moet je denken aan (af)wassen, boenen, stofzuigen, opruimen enzovoorts. Afhankelijk van de wensen, telkens voor anderhalf uur per week”, vervolgt Van der Valk.

Vooral een luisterend oor
„Maar het allerbelangrijkste is wellicht een luisterend oor. Even wat persoonlijke aandacht, met een gezellig bakkie en gebakje of Bossche bol erbij. Géén zorgtaken, daarvoor zijn specialisten. Ook bieden we oppas aan, hoofdzakelijk aan thuiswerkende ouders. Met als voornaamste taak de kinderen een beetje te vermaken. Ja, daar kun je van alles bij verzinnen. Liever geen baby’s en poepluiers, dat kun je beter aan de ouders overlaten.”

Het mes snijdt aan twee kanten. Van der Valk: „Want ons personeel, dat onder de huidige omstandigheden minder te doen heeft gekregen, kan zo toch nuttig worden ingezet. Iets wat van waarde is voor de algehele continuïteit, doordat medewerkers behouden blijven voor het bedrijf.”

Ons personeel kan zo toch nuttig worden ingezet. Iets wat van waarde is voor de algehele continuï­teit, doordat medewer­kers behouden blijven voor het bedrijf.
- Elfi van der Valk

Het hotel-restaurant in Vught is uitverkoren om als pilotlocatie te fungeren, waarna bij een positieve ervaring het concept verder wordt uitgerold. „Daar zijn we uiteraard blij mee”, reageert gereral manager Peter Raaijmakers. „Vóór de crisis hadden we 150 mensen in dienst, nu zijn dat er nog 100. Ongeveer een derde is benaderd om mee te doen aan de pilot, zonder dat sprake is van een verplichting. Het betreft allerlei functies: van bediening en housekeeping tot administratie en sales. Vooralsnog is het weekend niet van toepassing, aangezien we dan altijd personeel achter de hand dienen te houden voor de piekmomenten.”
Het project verkeert momenteel in de opstartfase. Alle medewerkers krijgen nog instructies.,,Als de klanten bekend zijn, is het vervolgens zaak om kennismakingsgesprekken met onze medewerkers te arrangeren. Een goede match is vanzelfsprekend van belang voor de onderlinge relatie”, aldus Raaijmakers.
Het streven is om eind april van start te gaan.

Het artikel is geschreven door Chris Korsten en op 05-04-2021 gepubliceerd in het Brabants Dagblad.

Klik hier voor meer informatie over Care@Home.